Sådan kan du sikre dit event’s kvalitet og standard

Overvejer du om din virksomhed skal afholde events? Og er du samtidig usikker over, om hvad det lige helt indebærer?

Afholdelsen af events er eksploderet over de seneste par årtier. For mange virksomheder og organisationer er events blevet til en betydelig vigtig strategisk markedsførings- og kommunikationssatsning.

Men selvom, at events er blevet påskønnet for deres positive virkninger på virksomheden, er der mange facetter til dem.

En vækstraket eller nedgangsmissil

Når det kommer til events, er der mange ting der spiller ind. Langt de fleste af os har hørt om både de gode og dårlige, men hvad afgør hvilken skæbne dit event kommer til at få?

Selvom at events kan fremstå relativ simple, er det ikke nødvendigvis sagen. Som regel er større events mere komplicerede, da du har flere gæster/tilskuer, som I skal have styr på. At vinde dine gæster hjerte kan omfatte mange forskellige ting.

Det kan blandt andet indebære:

  • At sikre sanitære forhold
  • Have nok toiletter
  • Tilstrækkeligt med siddepladser
  • Mulighed for køb af mad og drikkelse
  • Et spændende og underholdende indholdsprogram
  • Gode oplægsholdere
  • Ordentlige lys og lydinstallationer

Dette er blot nogle af de ting, som kan være gældende for dit event, men der kan også være andre ting, som du skal have overblik over som er særligt unikt til dit event.

Hvad kendetegner gode og dårlige events?

Inden, at I går i fuldsving med jeres eventplanlægning, kan det være meget godt, at du og dit team får afklaret, hvad et godt og dårligt event er.

Events er en af de ting, hvor tingene kan gå lige efter bogen, men som stadigvæk kan have uønskede resultater. For eksempel, hvis jeres primære målsætning er salg, hvor I har nogle klare forventninger til salgstallene, og jeres event ikke lever op til forventninger, kan det være skuffende.

I bør derfor slå koldt vand i blodet, når I afholder events – et godt event som ikke har solgt nok, er ikke nødvendigvis et dårligt et.

Gode events er typisk karakteriseret af:

  • God og grundig planlægning
  • Struktureret og ordentlig eksekvering
  • Opretholder en vis standard
  • Lever op til de fleste forventninger

Dårlige events har typisk følgende kendetegn:

  • Bøvlet afvikling
  • Ikke fyldestgørende og manglende planlægning
  • Lever ikke op til forventningerne
  • Har en ringe kvalitetstandard
  • En større udgift end indtjening
  • Skadelige for brandimage

Vil du gerne stå på den sikre side?

At afholde succesfulde events indebærer, at du og dit team har de nødvendige kompetencer og erfaring, der skal til for at eksekvere et succesfuldt event. Har I ikke dette, kan I heldigvis hente hjælp hos et professionelt eventfirma.

I redaktionen anbefaler vi, at I henter hjælp fra Copenhagen Event Company, da de har mange års erfaring indenfor branchen. Herunder erfaring med at planlægge og afvikle events fra de mindre til de helt store på flere tusinde deltagere.